Skolinspektionens granskning av skolor med långvarigt låga kunskapsresultat


september 8, 2021 2:34 e m av Emelie Bondesson

Under våren 2020 intervjuades Västerholms friskola AB av Skolinspektionen gällande skolans kunskapsresultat mellan åren 2010 och 2019. Intervjuerna genomfördes med huvudman, skolledning och skolpersonal.

Historiskt har skolans fokus varit att säkerställa att eleverna är gymnasiebehöriga, vilket vi utifrån skolans förutsättningar varit framgångsrika med, vilket också framgår i rapporten. Vid intervjun förklarade vi hur vårt fokus förändrats hösten 2017 för att nå en högre måluppfyllelse avseende fullständiga betyg. Detta har förändrat vår långsiktiga plan, vilket vi nu börjar se resultatet av. 

I december 2020 återkom Skolinspektionen med sitt beslut. I beslutet framgår det att Skolinspektionen anser att vi har vidtagit åtgärder för att förbättra kunskapsresultaten och att vi ska fortsätta aktivt arbeta med våra gemensamma förhållningssätt som präglas av höga förväntningar på våra elever. Utifrån framtagna kvalitetskriterier visade utredningen att vår verksamhet inom det granskade området fungerar väl. Nedan kan du ta del av Skolinspektionens beslut.

 

Bedömningar och utvecklingsområden


Skolinspektionen bedömer att huvudmannen i stor utsträckning har ett långsiktigt arbete med att skapa kontinuitet i skolans ledning, i syfte att bryta skolans låga kunskapsresultat. Utifrån framtagna kvalitetskriterier har

Skolinspektionens utredning inte visat annat än att verksamheten inom det granskade området fungerar väl.

Skolinspektionen bedömer att huvudmannen och rektorn i stor utsträckning har en samsyn kring relevanta förklaringar till de långvarigt låga kunskapsresultaten, och kring insatsers effekter över tid. Utifrån framtagna kvalitetskriterier har

Skolinspektionens utredning inte visat annat än att verksamheten inom det granskade området fungerar väl.

Skolinspektionen bedömer att rektorn i flera delar har ett långsiktigt arbete för att det på skolan ska råda höga förväntningar och ett gemensamt ansvarstagande för elevernas kunskapsutveckling, i syfte att bryta de långvarigt låga kunskapsresultaten

  • Rektorn behöver fortsätta att aktivt verka för det finns ett gemensamt förhållningssätt bland den pedagogiska personalen som präglas av höga förväntningar på eleverna.

Utvecklingsområdet kommer inte att följas upp. Skolinspektionen förutsätter att rektorn fortsätter utvecklingsarbetet.




Här kan du läsa hela beslutet från Skolinspektionen

Beslut_Vasterholms-Friskola