Västerholmsmodellen
Trygghet Ansvar Kunskap
Värdeorden Trygghet, Ansvar och Kunskap vägleder oss på kunskapens resa.
Trygghet
- Vi respekterar varandra och varandras olikheter.
- Goda relationer och ett respektfullt bemötande är en grundförutsättning för trygghet
- Vi respekterar våra ordningsregler.
- Vi säger till dem som inte följer ordningsreglerna.
- Trygghet omfattar hela lärandemiljön, dvs även skolmåltider, korridorer, skolgården under raster, lägerskolor, utflykter, studiebesök och praktik.
Ansvar
- Vi respekterar tider och är bara frånvarande om det finns giltiga skäl.
- En elevs ogiltiga frånvaro meddelas omgående till vårdnadshavare.
- Vi kommer väl förberedda och i tid till lektioner och möten.
- Vi säger till direkt om vi upptäcker att någon blir illa behandlad och meddelar trygghetspersonerna.
- Elever tar ansvar för att ta del av sin individuella studieplan i Admentum minst en gång varje vecka.
Kunskap
- Undervisningen är strukturerad, med intresseväckande lektioner, genomgångar, har ett logiskt flöde i uppgifterna och ett sammanfattande avslut.
- Undervisningen överensstämmer med målen i läroplanen, både avseende kunskaper och värden.
- Lärarna förklarar så att eleverna förstår och kan komma igång med sitt skolarbete.
- Elever ges möjlighet att tycka till om skolan både gällande undervisning, trygghet och skolmiljö.
- Eleverna arbetar på lektionerna, visar respekt och bidrar till studiero.